8 maj

Igår kväll tittade jag, Isabelle och Lena D på Grease. Senast jag såg den (och den enda gången jag sett den) var när Marta hade tjejmiddag, och jag var kanske tolv år. Det var jätteroligt och vi alla var på jättebra humör efteråt. När vi kom upp i köket lysta fortfarande solen in genom fönstren, och klockan var kvart över nio. Vi satte oss ute på terassen och tittade på solnedgången. Det var fantastiskt fint. Sedan vi tio bestämde jag mig för att ta en promenad, så jag gick Amandas promenadslinga i ganska långsamt tempo.

I morse var det min tur att hämta brödet, och när jag gick upp lysta världen utanför. Himlen var helt blå (inte ett moln!) och solen sken för fulla muggar! När jag bytte om satte jag varken på mig långkalsonger, microfleece eller jacka, och det fortsatte så hela dagen.

Vi hade 39 hästar att förbereda den här morgonen. Jag skulle gå på Uppin med Gudlaug och Anna, och en grupp på elva personer.  Det har börjat blåsa ganska mycket, och det var ett tag där jag frös lite, men det var ingen fara. Vi hade som vanligt tid över i slutet så vi red fram och tillbaka till den lilla skogen. Jag red Dagur för tredje gången, och det går bättre och bättre med honom.

Idag var också dagen då Hrodmar fyllde år. När han ko ut i stallet på morgonen satte jag igång med "Ja må han leva" och han skrattade och sprang iväg och gömde sig. Julia och Lina hade fixat en tårta till honom som de kom ut med under lunchen (vi åt ute på altanen igen), så då fick vi sjunga ordentligt för honom. Tyvärr fick han aldrig blåsa några ljus, eftersom det var så mycket vind så gick de inte tända.

På eftermiddagen skulle både Ida ock Carro (Carro är tillbaka från Sverige nu!) rida ut med ridskolegruppen, så då var det bara jag, Gudlaug, Lena D och Isabelle kvar i stallet. Vi hade Lena på Siggin och jag på en timtur. Ida är den som alltid ger tusiterna hästar efter riderfarenhet, men nu skulle vi alltså klara oss själva. Jag och Gudlaug slog våra kloka huvuden ihop och försökte matcha häst med turist. Det gick bra, men sedan hade vi timturen kvar och till den hade vi inga färdiga hästar. Så nu skulle vi alltså välja hästar från paddocken också. Vi tog de snällaste som fanns kvar; Bjartur, Jarpur, Funi och Bjossi.

Jag red Bjossi och han töltade jättefint. Det var bara ett problem. Tanterna (de var tre stycken) kunde inte få sina hästar att gå fortare, så vi fick skritta genom hela timturen. I snigelfart! Jag hade dessutom en av dem som handhäst. Herregud vad långsamt det gick. Men trots allt var de glada och nöjda när vi kom tillbaka till stallet, och det är ju huvudsaken.

Sedan kom ridskolan tillbaka från sin tur och då såg jag att de använt min Moldi. De använde Yrpa (det stavas tydligen med Y) i förmiddagen också, men hon har inte hunnit bli "min" häst än. Han var helt svettig, och inte ens jag ahr hunnit rida honom så hårt. Det kändes lite tungt, men han är ju inte min egen häst. Det bara känns så.

Vi tittade på Hitta Nemo ikväll, en otroligt rolig film. Sedan hade Ida bett oss att gå ut i stallet och låsa och öppna taket (det stänger ju sig självt när det blåser för mycket, så det har varit stängt hela dagen) eftersom det varit så varmt idag. När vi kom ut var det varmt som i en regnskog. Det var imma på fönstren och luktade blöt häst. Nästan alla hästarna var helt svettiga för att det var så varmt. Jag skyndade mig att öppna båda de stora dörrarna för att skapa korsdrag så att vi snabbt skulle få in frisk luft. Vi pratade med Julia, som pratade med Ida, och de sa att vi kan inte lämna något öppet utan det var bara att stänga. Förhoppningsvis klarar de sig med den luften de fick in när vi vädrade.

Igår när jag var ute och promenderade tog jag lite bilder. Jag är förstås för lat för att ladda in dem nu så ni får se dem när jag känner mig lite hurtigare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0