22 maj

Dagen var ungefär som vanligt. Ganska stressig Siggi med långsamma hästar (Viglundur och Farbror Brun), rida en massa hästar på eftermiddagen, mocka paddocken. Och springa runt och titta på askomolnet som sakta spred sig över horisonten.

Men som sagt. Vulkanutbrott. Det är det enda som händer just nu. Jag har en enorm massa bilder som jag laddar upp i morgon. Men jag har filmat nu! Vi (jag, Þóra (hon är en jättetrevlig tjej som precis har kommit. Hon var här förra året också och jobbade), Jennifer, Amanda och Lena D) tog bilen och åkte till Selfoss för att äta pizza, och sedan åkte vi vidare lite längre för att se om det blev värre med askmolnet. På pizzastället sändes det nyheter från tvn. Þóra översatte så gott hon kunde (ljudet var inte så bra), och vi kunde se bilder från närheten av vulkanen där askan låg tjock på marken och det var redan några får som låg döende på marken.

När vi kom till hotellet tappade jag kameran i marken (inte min stora, men den jag filmar med) och den gick sönder. Så jag kommer inte kunna göra några fler videobloggar eller dokumentärer (jag hade ju värsta planerna!). Så länge jag inte köper en ny, eller blir skickad en?

Vi hade fönstret öppet en stund när vi kom, och ganska snart kunde jag känna som en lätt dammbeläggning på tangenterna på datorn. Jag lyckades efter lite tjat få lov att stänga fönstret (vi har det alltid öppet under natten så vi får luft) eftersom jag inte vill ligga och andas in aska under natten. Just nu ligger det fortfarande ganska tjock asdimma över oss, men vi får se hur det blir i morgon. Folk pratar om att det kan bli värre än vulkanutbrottet förra året, men det återstår bara att vänta och se.

Stackars Anna, praktikanten. Hon skulle ha åkt hem idag, men det går ju inte nu. Vulkanen började spy ut aska igår kväll, precis lagom till att flygrumet ovanför Island skulle stängas helt. Men hon verkade helt nöjd med att stanna kvar och ta det lugnt. Förhoppningvis kan hon ta sig hem i morgon. Problemet är bara att alla flygen är i Europa (de hann lyfta i morse men fick inte komma tillbaka).

Men jag tycker ändå det är spännande!



Kommentarer
Postat av: Pappa

Glöm inte ett andningsfilter ifall du ska ut i dammet på allvar ... KRAM.

2011-05-23 @ 15:52:20
Postat av: Pappa

Och roligt när ni har kul om allvarliga saker. Du nickar så fint och hänger med ögonen (precis som Walle) när du tänker till och börjar förklara ... saknar dig. KRAM.

2011-05-23 @ 15:56:59
Postat av: Lotten

Underbar film!

2011-05-24 @ 19:57:50
Postat av: Lotten

Underbar film!

2011-05-24 @ 19:58:33
Postat av: Tobiashelene

Hi, cool site. What CMS is it?

2011-06-03 @ 12:10:16
URL: http://tobiashelene.blogocial.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0