19 maj

Dagens väder: Vind på minst 12m/s, regn och kallt. Jag hade återigen långkalsongerna på.

Jag slapp dagsturen (det var det enda vi hade idag) eftersom jag väntade på Sätergläntansamtalet på eftermiddagen. Så innan lunch red vi ringen, och jag red Depilt (hästen som ser ut som Rós). Sedan red vi lite mer, och på eftermiddagen satt jag och oljade sadlar. Det är ett ganska skönt jobb tycker jag. Man bara sitter sät och oljar på i sin egen takt.

Klockan fyra Skulle alla som bor i källaren vara inne. Jenny och Frida hade gjort en städschema för duschar och toaletter till oss (det har börjat se riktigt äckligt ut på vissa ställen). Och det tycker i alla fall jag är jättebra för då vet man att städningen görs, plus att det inte blir något tjafs om vem som gjorde det sist. Jag hade kvällen med Steffi också för att lära henne. Vi hade bara tre gäster och de åt tidigt så vi var klara med allting vid lite över halv nio.

Steffi är en jättecool person. Jag pratade med henne under middagen och bad henne berätta om vad hon gjort i sitt liv (hon är ändå 37 år liksom). Hon började berätta, och sättet hon berättade på gjorde att de olika jobb hon haft inte blev till någon stor grej. Hon är ganska lugn och tillbakadragen, stillsam liksom. Men hon hade bland annat jobbat sju vintrar i rad uppe i norra Finland med hundsläde. På den farmen hade de runt 500 hundar. Och jag bara gapade. Hon hade ingen erfarenhet heller när hon kon dit. Så nu är jag helt inställd på att jag ska åka dit och jobba med hundarna. Det skulle ju vara fantastiskt. Men det är helt ute i ingenstans, 20 mil från Rovaniemi.

Sätergläntan har inte ringt idag heller. Jag blir så frustrerad att jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag ska ringa till dem i morgon bitti (om de nu svarar) och säga att "det här funkar uppenbarligen inte så kan jag få ringa er istället?". Men en lite finare ton. Så förhoppningsvis funkar det.

Nu ska jag sova. Jag hoppas verkligen att det blir bättre väder i morgon (antagligen inte eftersom flaggstången står i 45 grader i vinden... inte riktigt kanske, men det blåser rejält fortfarande). Vi har 60 personer på one hour tour klockan tre, och en till stor grupp på 20 personer klockan halv sex. Sedan förstås det vanliga med dagstur och Siggi och allt sådant.

Kommentarer
Postat av: mormor

Hej,hej

Fy vad jobbigt det måste vara att bara vänta och vänta på att någon ska ringa. Det är verkligen kul att kunna följa dina dagar på Island. Tack vare dig skaffar jag nog en dator till Öjarn. Det blir kanske bra för flera.

Kramar från Udden

2011-05-20 @ 17:19:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0