16 maj

Dagens väder: Växlande molninghet med risk för regn- och hagelskurar.

På förmiddagen fick jag ingen tur, och det fanns inte heller så mycket att göra. Veterinären skulle komma, så ingen hade tid att säga ja eller nej till vilka hästar jag kunde rida. Jag kan ju inte ta vilken häst som helst. Tillslut red jag Steinn och Pegasus. Och det var nog allt jag gjorde. Jag tittade förstås på när veterinären höll på. Det var jättespännande när hon skulle kolla tänderna, för då hade hon som en ställning som hon satte i hästens mun för att hålla den öppen. Sedan tog om en stol fil och började fila inne i munnen. Det måste man tydligen göra på vissa hästar eftersom det är ojämnt slitage på tänderna. Och så fick jag titta in i en hästmun. Och faktum är att tandraden går jättelångt bak, över halva huvudet. Det hade jag aldrig förstått.

På eftermiddagen skulle jag visa Lena D Stable area. Hon hade dagstur med två personer så det jättebra. Amanda som var ledig följde också med för att lära sig den. Under tiden vi red hade vi både, sol, regn, hagel och snöblandat regn. Vi red ganska fort, så det blev en hel del skrittade också för att vi inte skulle komma hem för tidigt. I sista långa backen tog vi en galopp också, och det var fint. Jag red Idun, som är/var Gudlaugs träningshäst, och hon hade en jättetrevlig galopp.

Redan började ridandet igen. Eftersom Ida stog inne i stallet och klippte hästarna (vi klipper nummer på deras ryggar i pälsen, så att alla kan känna skillnad på dem i somar när vi har 350 stycken) var jag tvungen att visa varje häst jag tog i paddocken så att jag kunde få ett ja till att rida den. Och det var förjävligt för jag lyckades tydligen ta alla värstingar, för jag typ fem nej på raken. Och då var det bara att gå in i paddocken igen och ta en ny häst. Tillslut tog jag en som jag fick ja till. Den hette Sokki, och var jättetrevlig verkligen. Det var en annan som också var jättetrevlig, en liten röd häst som hette Stormur.

Ikväll ska jag och Amanda förhoppningsvis titta på Så som i himmelen. I morgon är jag ledig och då har jag två stora saker att göra. Jag ska gå till baken och hämta mitt nya kort, och sedan kommer de ringa från Sätergläntan på eftermiddagen för intervju. Jag är lite nervös, för jag har ingen aning om vad för slags frågor de kommer fråga. Men det ska väl gå bra. Sedan måste jag besöka Bonus också för att använda mitt kort!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0