11 maj

Idag var det sol, så jag bestämde mig redan på morgonen för att inte ta på mig mina långkalsonger. Det gjorde jag rätt i. Det var varmt och skönt, och solen sken så gott som hela tiden. Men med värmen kommer flugorna. De är verkligen förjävliga. De är pyttesmå, och verkligen överallt!

Jag red Elf tour med två personer. Den går i slutet av Uppin och ner runt berget på en liten lerig stig. Det var tur eftersom det varit så torrt nu, för det var nästan inte lerigt alls. Den måste vara hemsk att rida när det regnat ett par dagar. Vi har jättegott och tid så vi red runt hotellet och tillbaka, stannade på vägen och tittade om det kommit något föl. Det första fölet var satt till igår, så vi väntar med spänning!

Jag hade lite tid över när vi kom tillbaka så jag sadlade Moldi och red honom en stund i paddocken. Uli som också red där undrade om vi jag ville rid ut lite, så det gjorde vi. Vi red över floden och upp på fältet (början av Siggin), och sedan bar det av i full galopp. Så himla härligt. Och just då täntke jag på den där drömmen jag hade när jag var liten. Att kunna galoppera över ett stort fält, helt själv. När vi kom tillbaka stod Hrodmar utanför stallet. Jag måste ha strålat när jag kom tillbaka, för han log stort (det gör han visserligen ofta). "Jag gillar honom" sa jag och klappade på Moldi. "Det är bra. Han är bra för dig" sa Hrodmar. 

Vi åt lunch utomhus i solen. På eftermiddagen var det inga ridturer, så då gjorde vi ringen och red sedan de nya hästarna lite. På ringen hade jag Skinfaxi, och det blev en ganska bra ring idag. Hästarna sprang länge fint på en rad och med ett jämt tempo. Det är det som är hela meningen med ringen, att det är ett bra lagom tempo och att ingen sticker iväg så att det blir lagom träning.

Det blev varmare och varmare, så tillslut tog jag av mig så att jag bara hade ridbyxor, ullunderströjan och en tjocktröja. Jättekönt! Jag fick rida tre hästar; en vit med ljusa ögon som heter Steinn, en mörk jarp som heter Þári (uttalas thauri) och en brun hääst med jättemjuk mule som heter Gosi. Gudlaug sa att vänta bara tills du töltar med honom (den sistnämnda), och när jag gjorde det så började jag bara skratta. Det var helt fantastiskt. Jag kunde liksom känna hur han direkt liksom vippade bakåt och la all sin kraft i bakbenen. Ashäfligt.

Så var det dags att säga hejdå till Isabelle också. Hon skulle nämligen åka vid fyra och kom ut i stallet innan för att säga hejdå. Först kändes det jobbigt, men när jag tänkte på att hon kommer tillbaka sedan kändes det inte lika tungt. Då var det nästan helt okej.

När vi bytt om och duschat var det dags för Bonus. Jag ville också åka till den konstiga klädaffären (de har allt, nytt och secondhand, tyer, garn, stickor, underkläder, benvärmare.. Men de hade inte det jag sökte, nämlinge en sådan tvättpåse för bh:ar. De hade det inte på Bonus heller. Men vi Amanda och jag skulle köpa varsitt myggnät (man har det över huvudet under hjälmen, så att inte flugorna är i ansiktet i alla fall. Man ser nämlinge ingenting då.) och då kom jag på; Jag kan ju köpa ett till och använda det som tvättpåse! Ibland är jag så otroligt smart.

Efter middagen spelade jag lite piano (vi har ett piano i matsalen). Det var en gubbe här och stämde det för några veckor sedan, så nu låter det jättefint (jämfört med när jag kom, då lät det hemskt). Det är jobbigt för att de flesta låtar jag lärt mig har jag glömt bort, oh jag är ju inte jättehaj på noter heller. Men jag har skrivit ut Hide and Seek från internet nu, som jag har betsämt mig för att lära mig.

Vi tittade på en film; King's speech. Den var ganska seg, men bra. Amanda kunde inte hålla ögonen öppna och däckade som vanligt lite innan nio. Det här är någont som händer nästan varje kväll numera. Hon somnar (oftast i sin säng) men med kläder på och allt.

Jag fick ett brev idag också! Det var från Pelle och innehöll Öjarns historia och en massa gamla bilder. Jag har inte hunnit titta på det så mycket, utan bläddrade bara snabbt igenom det innan vi satte igång filmen. Om jag orkar ska jag läsa lite nu innan jag somnar.




Här kan du lyssna på Hide and Seek.
(Mormor eller Pelle, det är bara att klicka på play-knappen. Se till att ljudet på datorn är på, men det är det antagligen.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0