29 mars

Idag hade jag ledigt och planerade att sova riktigt länge. Men likförbannat vaknade jag klockan sju ändå, eftersom kroppen har vant sig vid det nu. Jag tvingade mig själv att ligga kvar till strax innan nio (jag var förstås tvungen att gå på toa och så emellan, men jag hade ett päron vid sängen som jag kunde smaska på). Tillslut kunde jag inte ligga kvar längre så jag gick upp och gjorde mig två mackor till frukost.

Sedan gick jag ner på rummet igen för att slappa och göra ingenting, för det är ju det den lediga dagen är till för. Jag skrev ett brev till Eeva och Sven (innan jag åkte skickade Eeva både brevpapper, kuvert och frimärkspengar till mig så jag skulle skriva till dem, jättegulligt!) och började läsa en av de få böcker av Erland Loe jag inte läst som heter Blåst. En otroligt roande bok, som även hans andra verk. Här är ett av styckena ur boken som roade mig extra mycket:

"Jag lovar Marianne att köpa en ost. En enorm supermanché med ostar så långt man kan se. Det är naturligt nog svårt att välja. Jag kastar en hastig blick på ett äldre äkta par som står en meter till höger om mig. De öppnar många askar med camembert och klämmer på osten och säger saker till varandra. De verkar skeptiska. Jag vill inte vara sämre, så jag öppnar också en ask och klämmer. Den är härlig att klämma på. Jag tar den med mig och går. Det äkta paret ser länge efter mig. Lite avundsjuka för att jag hittade en god ost så fort."

Vid tvåtiden bestämmer jag mig för att ta en promenad in till Hveragerdi och simma. Vi får nämligen simma gratis där. Jag packar väskan och är noga med att få med allting. Men halvvägs in till byn inser jag att jag glömt hela neccesären. Nåja, tänker jag, jag klarar mig nog. Vid simstället (jag vill inte säga simhall, eftersom poolerna är utomhus) finns det tre pooler; en jättegrund som är 38 grader, en liten djupare som är 40 grader och en stor bassäng i normal temperatur. Det finns dessutom en ångbastu. Det var otroligt skönt att simma runt i lagom tempo och sedan sitta i den varma poolen och bara vara.

När jag simmat klart gick jag och köpte frimärken (tio till Europa och ett till USA) och postade brevet till Finland. Jag handlade dessutom lite förnödenheter som balsam och tops. Dessvärre fanns det bara äckligt godis (de har faktiskt lite lösgodis här!) och jag hade inte lust att köpa något konstigt isländskt. Så jag får klara mig på den frukt jag hittar i köket. Jag har faktiskt en flaska cocacola också om det riktigt skulle knipa.

Om det inte är någon som står på tur för skype ikväll blir det nog ett avsnitt Twin Peaks. Jag drömde i natt att jag var hemma och vi skulle titta på det, men då sa Walle att jag inte fick eftersom jag inte kommit så långt.

När jag promenerade tillbaka till hotellet upptäckte jag att jag hade ett hål i fickan på min nya jacka! Den jackan har jag använt ungefär fem gånger totalt, och hålet var rakt ner och ut från fickan! Precis innan jag åkte hemifrån (från Sverige då alltså) kom jag på att det kan vara bra att ha en nål med sig ifall jag får en sticka eller liknande. Då kom mamma springande med ett mini-sykit, och det var verkligen det sista jag packade ner i väskan. Detta lilla fantastiska sykit kom väl till pass när jag skulle laga hålet. Annars är jag inte säker på att det någonsin lagats. Tack mamma!

Svar på HuvaNs Dumma Islandsfrågor nummer fem; Hur varmt kan det bli i en geiser?
Jag skulle säga 100 grader eller mer, eftersom vattnet exploderar upp i luften. Jag googlade det och hittade in på Illustrerad vetenskaps hemsida där det stod såhär:
"Det är en avgörande faktor i processen att vattens kokpunkt stiger med trycket. Ett vattenfyllt hålrum under gejsern fungerar som en stor tryckkokare, där vattnet kan bli över 100 grader varmt innan det börjar koka. När vattnet kokar, uppstår turbulens som kan pressa ut en liten del av vattnet ur hålrummet. Det ger ett plötsligt tryckfall, som sänker vattnets kokpunkt. Då övergår resten av vattnet omgående i ånga, som har en volym som är 1600 gånger större än vattnet. Detta pressar med stor kraft ut ångan ur gejserns mynning och upp i luften. Utbrottet pågår tills gejsern har fått slut på vatten, eller tills systemet har kylts ned så pass att processen klingar av. Därefter börjar den om igen."

Kommentarer
Postat av: Mamma

Haha, du kommer bli som jag till slut! Men tänkt vad mycket man kan göra när man går upp tidigt...

2011-03-31 @ 22:06:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0