28 mars

Idag var det bara tre personer som bokat tur, och det var bara entimmes-turen, så det blev egentligen en ganska lugn dag. Så när vi mockat och gjort klart i stallet gjorde vi i ordning fyra hästar. Medan Julia var på turen stannade jag i stallet och städade. Freyr, som är halv och går på kryckor (han blev sparkad strax innan jag kom), hade äntligen kommit på något han kunde fördriv sin tid med, nämligen att olja in sadlar och träns. Han tvättade till och med sadlarna innan han oljade dem.

Sedan fick jag ta en vit häst (minns inte namnet) och driva in hästarna från vinterfältet. Nu börjar jag bli riktigt bra på det! Det beror ju förstås på hästen jag rider också. Idag tog det lite längre tid eftersom hästen kom åt elstängslet när jag skulle öppna till fältet och hoppade omkring som en stucken gris. Jag fick stå där en stund med henne så hon skulle lugna ner sig innan jag hoppade upp igen och började härja runt och skrika på de andra hästarna. Men det gick helt bra, så det var ingen fara.

Julia och jag tog sedan en liten namnrunda bland hästarna i paddocken, och som det är nu skulle jag nog kunna känna igen ett par stycken. Löykur och Krummi känner jag nog igen i alla fall. Och den vita förstås, förutom namnet då.

Efter lunch var det ridlektioner med Hrodmar som stod näst på tur. Jag red Faxi (jag skulle kanske kunna känna igen honom också). Alla får ungefär 20-30 min var med honom. Han berättade att anledningen till att han ger oss lektioner är att vi ska kunna rida hans hästar bättre och på rätt sätt, eftersom det är så många nybörjade som rider turer och inte vet hur man hanterar en häst. Det är otroligt bra tycker jag.

Det Hrodmar och jag jobbade mest på var hur jag sitter i sadeln, precis som jag gjorde med Geert. Det är ganska annorlunda gentemot hur man sitter på en storhäst. För det första har man jättelånga stigbyglar, sedan ska man inte sitta på rumpan, utan framme på sittbenen. Hälarna ska förstås tryckas nedåt, men fötterna får inte tryckas framåt. Det ska vara en lodrät linje från axeln till höften och ner till hälen. Det här är något som jag tycker är jättesvårt, eftersom jag har lärt mig att sitta på ett helt annat sätt. Det sista han sa innan jag klev av hästen var; Nu har du två veckor på dig att fixa till sitsen. Två veckor!

Efter lektionen var det dags att träna lite hästar. Och mig också för den delen. Det här var nämligen första gången jag ridit med en handhäst. När man rider med handhäst har man träns på en häst till, vars tyglar man håller i samtidigt med den egna hästens tyglar, så hästen springer bredvid. Nu hade jag dessutom en tredje häst som satt fast på handhästen. Uli red med mig hela vägen, och det gick jättebra. Jag tror nog kan jag skulle kunna klara det själv nästa gång. Det är såklart svårt med den foten som är mot den andra hästen, men det är väl en vanesak kan jag tänka mig. Bara det att stigbyglarna är så långa känns konstigt.

Vi har haft tre föl i stallet sedan jag kom, dryga året gamla. De ska tränas i hantering, kontakt med människor och att ledas i grimma. Idag skulle de släppas ut på fältet igen till resten av flocken och sina mammor. Geert tog en av dem i grimma, och sa att de andra två kommer nog bara följa efter. Tror ni att de gjorde det? Julia och jag fick springa efter som galningar för att leda dem rätt väg (till det fältet finns det ingen gång med staket som ner till vinterfältet). Till och med stackars Freyr fick hoppa ut med sina kryckor för att hjälpa till när fölen sprang åt fel håll. Tillslut sprang de i alla fall rätt väg in på fältet och Geert kunde släppa in den sista i grimman. Det hela gick faktiskt förvånansvärt bra, tack vare min och Julias snabba spurt.

I morse var det faktiskt två hästar som rymde. Då blev det också mycket springande och viftande för att få dem att springa tillbaka till paddocken igen. Men de vill ju vara tillsammans med de andra hästarna så de förstod ganska snabbt vart de skulle in.

I morgon är jag ledig, och det ska bli otroligt skönt. De flesta mobbar mig för att jag är trött hela tiden, mest Geert. Men det är inte så konstigt eftersom jag varit igång varenda dag sedan jag kom, plus alla saker jag ska lära mig. Så i morgon ska jag sova länge och sedan åka in till simhallen i Hveragerði och simma. Jag ska också prata med Frida på kontoret om när jag behöver vara ledig för Berlin-resan och om jag kan vara ledig två veckor så jag hinner åka hem också. Alternativt ledig en annan vecka för hemresan, om det fungerar. Vad jag har förstått är det full fräs hela sommaren.

Jag trivs faktiskt jättebra här. Det känns hemtrevligt och alla är glada och hjälpsamma. Nu i veckan komer det två nya tjejer som ska jobba här. Så nu börjar folk droppa och snart är det fullt hus här nere i källaren.

Jag fick et paket från mamma också idag, med regnbyxorna som jag glömt packa. Hon hade också skickat med lite solkräm och örhängen på beställning av mig. Hon hade dessutom skickat med en påse torkade äpplen, vilket verkligen gjorde mig överlycklig. Jag sitter och knaprar på dem som bäst nu. Min bästaste mamma.

Förresten vet jag inte riktigt vart jag ska få tag på vykort och frimärken än, så det här med att skicka adressen till alla blir lite svårt. Så jag tänkte att jag sätter in den här så ni har den:

Eldhestar
Völlum
810 Hveragerði

Annars kan man alltid gå in på Eldhestars hemsida och titta längst ner på sidan. Klicka här.
Jag har också fått en jobbmobil idag. Man måste alltid ha en mobil med sig om man är ute på tur ensam och något skulle hända. Nu blev det ett otroligt långt inlägg, men jag hoppas ni orkar läsa allt!



Så här står hästarna och kliar varandra på morgonen när de släpps ut i paddocken. Jättegulligt!


Kommentarer
Postat av: Pappa

Hej My, jag tycker du är jätteduktig!

Se upp nu för de hästar som sparkas och bits.

På Strömstugan börjar snön smälta och islossningen är om ca 2 veckor, i morse kom det dock snö ... ;-) .

Krysta på med din ridställning, KRAAAMMMMM Pappa

2011-03-29 @ 12:47:33
Postat av: mormor

Det är tur att du slipper ha mig som gäst på hästryggen. Jag skulle knappt våga gå in i hagen. Jag har bara ridit på Skansen med någon som gick bredvid och ledde hästen.

Glöm inte att dansa.

Kramar från Udden

2011-03-30 @ 17:08:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0