26 mars

Nu är jag riktigt riktigt trött, så jag ska försöka skriva så fort, kort och koncist jag kan innan jag blir pigg igen. Idag red jag Sigi-rundan (samma som dagarna innan) helt själv med tre andra. Det var svårt i början, för att enda tanen hade inte riktigt koll på sin häst, och de två kilalrna var jättelångsamma. Men det gick bra tillslut.

Efter lunch hade vi en stor grupp på 31 personer från Föreningssparbanken i Sverige som skulle rida en timmes tur. Det tog ganska lång tid att förbereda alla hästarna, och när alla väl kommit upp på dem bar det iväg i en lång karavan. Allting gick jättelugnt och bra tills vi kom till när vi började tölta. En av hästarna for iväg som en pil förbi de andra, och när vi rundade ett hörn på en hage skenade den iväg öven fältet med en annan häst i släptåg. Man kunde se hur kvinnan på den skenande hästen rampaktigt höll sig fast och man hörde hur hon skrek. Tillslut föll hon av och hästen skenade vidare medan ryttaren på den efterföljande hästen lyckades stanna. Det var verkligen jätteläskigt, men tur nog landade hon i mjuk lera och skadade sig inte. Vi bytte lite hästar och hon hoppade upp igen. Det är jätteviktigt att hoppa upp igen så man inte får några onödiga rädslor.

När vi kom tillbaka till stallet och folket kommit iväg till hotellet för fika, gjorde vi i ordning med mat till hästarna och städade. Sedan duschade vi och gjorde oss i ordning för kvällens happening; uppvisning av hingsten Orri och hans avkommor. Orri är en hingst som är otroligt känd och eftertraktad, och nu är även hans avkommor det. Showen var drygt tre timmar, och de visade upp minst 75 olika hästar. Både Orris avkommor, och nästföljade avkommor. Jag fick också för första gången se flygande pass, som är en till speciell gångart som bara vissa islandshästar kan. Flygande pass är ungefär som tölt, fast otroligt mycket snabbare, snabbare än galopp.

Jag tog självklart med min kamera, men jag måste sova nu så jag får lägga upp bilderna i morgon.
Sov gott!



I de övre bilderna ser ni tölt. I tölten rör sig fötterna likadant som i skritt, vilket gör att det blir mjukt och inte så skumpigt som trav.




Flygande pass.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hur gor ni for att sant dar skenandet inte ska handa? Jag tanker pa nar vi red pa kameler, hur noggranna de var att vi inte fick ga for mycket for oss sjalva eller fore. Maste du klara av och rida ikapp, och forsoka lugna ner och sant? Eller riskerar det bara att annu fler hastar hanger pa? Vad ger man for instruktioner innan till gasterna? hur ofta hander det?

2011-03-27 @ 07:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0