25 mars

Idag när jag kom ut i stallet förklarade Geert (killen som hämtade mig första dagen! Uttalas Hirt) att jag skulle ta en häst, rida ner till hagarna, hämta ett gäng hästar och valla dem till stallet och in i paddocken. Herregud, tänkte jag, hur ska det här gå? Jag sadlade och hoppade upp, men hästen rörde sig inte ur fläcken, hur mycket jag än sparkade och skrek. Tillslut fick jag ett spö, och då gick det bättre. Nere vid hagarna förstod jag verkligen inte hur jag skulle komma till just de hästar som jag skulle hämta, och jag red fel ett par gånger, till och med in i fel hage. Tillsut kom Geert ner och dirigerade mig till rätt ställe. Väl nere vid hästarna var det ganska enkelt att valla dem till stallet, eftersom de själva vet vart de ska. Men det var en upplevelse!

Sedan gjorde vi i ordning åtta hästar för att rida samma tur som igår, men den här gången skulle jag rida först. Det gick relativt bra, och jag hitade rätt väg. I slutet tog vi dock en annan väg hem, eftersom vi hade lite tidpress. Hästen jag red var extremt svår att tölta med, tror inte att jag fick inte det en enda gång. 

Efter lunch hade vi brandövning. Eftersom vi inte har några gäster på hotellet nu gick det jättebra att simulera en brand och sätta igång larmet utan att folk blir rädda i onödan. Det var spännande och fungerade jättebra. Förhoppningsvis fungerar det lika bra när det brinner på riktigt. Vi gick också igenom vad man ska göra om det blir jordskalv.

Efter lunch red vi samma tur igen, men en lite längre väg eftersom det gick lite snabbare med den här gruppen. Jag red först igen, och nu känner jag mig relativt säker på vägen. Det finns ganska många olika vägar tillbaka som man kan ta, beroende på hur mycket tid man har. Det gäller att veta var man kan ta av. Men jag har i alla fall någorlunda koll. Men jag förstår inte bara hur jag ska göra  när jag går själv och inte har någon andraguide som driver på eftersläntrarna.

Eftersom hotellet är tomt är även kocken Nico ledig. Så det fanns ingen färdig middag till mig utan jag fick leta igenom kylar och frysar efter något i lagom storlek att tugga på. Jag hittade någon slags rökt lambit och potatisgratäng som jag åt i ugnen. Efteråt hade jag lovat Freyr att köra honom till Selfoss (grannbyn där jag beställde mina chaps). Dessutom behöver han hämtning vid nio, halv tio. Jobbigt att jag inte kan lägga mig!

Nämnvärt är också att idag var det strålande sol och blå himmel hela eftermiddagen! Det hade jag absolut inte väntat mig efter gårdagens ösregn hela dagen. Snön smälter fort nu, man ser till och med skillnad på snöhögarna på för- och eftermiddagen.

Svar på HuvaNs Dumma Islandfrågor nummer fyra: Varför pratar de så konstigt i jämförelse med resten av norden?
Isländska är ett fornnordiskt språk, och är fortfarande ungefär samma språk som norrmännen talade när de kom hit på 800-talet. Anledningen till att det har bevarats så pass bra är att Island är så isolerat och har inte kunnat påverkas lika mycket av andra språk från resten av europa, exempelvis tyska och engelska. Gamla texter från flera hundra år tillbaka kan till och med läsas näsan problemfritt av människorna som lever idag.



Väster övre: Utanför hotellets baksida, höger övre: Mitt rum i bottenvåningen, vänster nedre: Hotellreceptionen, soffgrupp, bar och matsal längre in, höger nedre: Utanför hotellets andra sida, berget är döpt efter den första nybyggaren (som jag självklart inte minns namnet på) man ser några av våra hästar till vänster i bilden.



Det fina vädret!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Litar på att du skriver dessa långa rapporter varje dag tills du kommer hem igen. :)

2011-03-25 @ 22:00:15
Postat av: Emma

Håller med föregående talare!

2011-03-26 @ 00:45:50
Postat av: sarah

samma häääär

2011-03-26 @ 01:07:36
URL: http://onthenorthpole.blogspot.com/
Postat av: Mamma

Jag blev alldeles nervos nar jag laste om hastar som inte vill ga, att hamta hastar pa egen hand, rida forsta och allt. Tusan vad du ar bra! (I London med Walle, igar Madame Tussaud, London Eye, enorma demonstrationer (kollar du nyheterna?), Harrods, Big Ben, fantastiks sushi pa rullande band, spa pa hotellet, helt ok)

2011-03-27 @ 07:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0