1 juni

30 maj
Ledig. Medans jag väntade på att Amanda skulle vakna (jag vaknade såklart klockan sju) skrev jag lite brev. Det har jag annars inte mycket tid till. När vi var uppe gick vi til Hveragerdi, fikade med Nico på bakeriet, och tog bussen in till Reykjavik. Där gick vi runt i solen och hade det bra, jag glassade med solbrillor. Vi gick in i alla de dyra kvalitetsaffärerna, som north 66, Cintamati och Ice Wear. Jag hittade en jacka som jag skulle vilja köpa, men såklart behöver jag ingen. Kanske mamma vill dela på den med mig?

Vi gick in i en sådan liten fin islandströjeaffär, samma som jag varit inne i med Lena sist. Och där fanns den, min islandströja. Så himla fin och stor och varm. Den var ganska dyr, men det var det värt. Den kommer jag kunna ha tills jag dör. Amanda köpte också en tröja.

Sedan gick vi ner till en italiensk restaurang som vi sett och satte oss i solen. Precis där vi satt var det vindstilla, så vi kunde sitta i linne och bara glassa. Vi drack varsin mojito innan maten kom, och hade det allmännt bra. Jag kände mig verkligen glad just då, en sådan där glad sommarkänsla. Och allt annat än just det kändes så långt bort.

Efter maten tog vi bussen till Kringlan, ett shoppingcenter lite utanför staden. Det är jättestort verkligen. Där hittade jag en fantastiskt fin bikiniöverdel i en underklädesaffär som jag var tvungen att köpa. Jag köpte också en sportbh inne i sportaffären bredvid. I en av affärerna såg de ut att ha sådanan ljusa och fina sommarkläder, så vi gick in och tänkte prova lite. Då kom en expedit fram till mig och sa: "Oh, wait. I have a dress for you. You have to try it!" Den var starkt korallfärgad, lite för mycket med andra ord. Men hon sa att i sommar kommer jag bli så brun och fin så då kommer den sitta perfekt. Jag sa att jag blir aldrig brun, men då drog hon fram lite brunpuder, och började sminka mig över bröstkorgen så att jag fick en fin solbrun färg. Hon var så himla rolig. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen!

När vi skulle åka hem fastnade vi i Mjódd (där måste man alltid byta buss). Klockan var sju och vi hade precis missat bussen, nästa skulle gå klockan nio. Jag var ganska arg ett tag, för Nico hade sagt att de går hela tiden fram till nio. Men vi roade oss med pizza och Amandas iPhone. På väg från Hveragerdi var det ganska kallt, så jag drog på mig min nya tröja, och vips så frös jag inte alls.

31 maj
Det var dags för Reykjadalur, den här gången med Steffi. Jag har egentligen inte speciellt att rapportera om det, förutom att det började regna när vi kom dit, så på vägen ut från dalen frös jag jättemycket. Vi hade två tursiter med oss som var helt trevliga. Det är alltid skönt att komma hem från en dagstur för då vet man liksom att dagen är slut.

Men för mig var den inte slut. Den här veckan har vi nämligen en ridskola med småbarn här, så två personer stannar med dem och ser så allt går bra (de har förstås sin egen personal med, men vi vet ju hästarna och var allt finns). Det var Jennifer och jag som fick stanna. Vi delade på den sista matsäcksmackan som blivit över sedan morgonen och åt upp alla kakor vi hade i skåpet.

När ridskolan var klar släppte vi ner hästarna till fältet, jag red barbacka på Grána igen och Jennifer på Prästur. Vi pratade lite om ridning och hur det känns och vad man tänker och så. Jennifer frågade hur många år jag ridit, och jag sa inga och gav mig en förvånad min. "Du verkar ju vara ganska duktig liksom.." sa hon sedan. Då blev jag jätteglad!

Middag blev det i Selfoss på pizzerian med det fantastiska vitlöksbrödet.

1 juni
Tänk att det redan är juni, det är helt sjukt. Snart är jag hemma igen. Det är lika bra att börja planera redan nu. Sätergläntan vet jag ännu ingen från, de ska skicka det per post den 10 juni.

Det var jättekallt på morgonen, så jag satte på mig långkalsonger. Det vra bra till en början, men sedan blev det jättevarmt (såklart). Jag red Siggin både på för och eftermiddagen, först på Nót och sedan på Kria. Två hästar som jag verkligen gillar.

Precis efter lunch bestämde sig Hrodmar och de andra högsta hönsen att det sulle tas en ny ridbild på personalen. I broschyren finns nämligen en fin bild där alla rider bredvis varandra på en rad, så det var en sådan vi skulle ha nu. Uli frågade vilken häst jag ville ha, och jag valde såklart min Moldis. Han är tillbaka från Vinterfältet nu med smalisarna så jag får förhoppningsvis börja rida honom igen (om jag har tid, han går ju antagligen på tur också).

Det var jätteroligt att rida på rad, vi var sju stycken; Uli, jag, Steffi, Julia, Nico, Marianne och Ida. Jag frågade Elisabeth om jag fick se bilderna nu på kvällen, och en del av dem blev riktigt bra. Jag frågade också henne om jag kunde få köpa en bild, och hon sa att jag kan den. Jag visste vilken bild jag ville ha, jag har sett den förut. Det är på ringen, man ser mig bakifrån och hela flocken framför mig. Jättefin verkligen. Jag fick den på mitt usb, så när jag komemr hem ska jag beställa den som en stor tavla.

Idag fick jag äntligen paketet med mina springskor! Där i låg en massa annat kul också; torkade mango och äpplen, tio olika tidningar (varav hälften om flygplan och papper, två av pappas stora intressen.. Han skickade ett paket innan med massa tidningar också, även där fanns Ilmailu med), brevet från Gateau om att Fazer köper dem, ett brev från Jocke och ett kuvert fullt med bilder från mamma (till min vägg, skrev hon). Det var fint. Jag fick ett vykort från mormor också.

Och nu, bilder från dagen i Reykjavik:



"Cosy field" för smalisarna, här är Faxi längst fram.



My vid hamnen i Reykjavik där valsafarin utgår från. Titta på de fina bergen som omger allt i bakgrunden!



Amanda i tröjaffären, i tröjan som sedan hon köpte.



My försöker smälta in.



Tröjorna vi köpte!



My glassar i solen med mojito och pasta på väg.



Ledsen My som sitter fast på busstationen i Mjódd.



Här ser man Hvergerdi när man kommer ner från berget, och Ingólfsfjall längstbort till vänster. Till höger (utanför bilden) kan man se havet.



Fint med solen, bergen och den blå himlen.



Amanda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0