6 juli

Idag var det som sagt surfing som stod på schemat för mig och Renee. Jag vaknade redan kvart över sju och Renee var redan vaken och där, så vi åt frukost och fördrev tiden med att måla naglarna. Mina naglar är för en gångs skull ganska långa, eftersom jag inte har tid eller lust (det är ju så smutsiga jämt!) att bita av dem.

Klockan tio kom killen från Iceland Activities och hämtade oss. Jag minns inte nu vad han hette, men det var ett såndant krångligt isländskt namn. Det var en till kille med oss också, och han hade tydligen surfat igår med. Först åkte vi till deras kontor för att sätta på oss våtdräkter och tillhörande tofflor/skor. Vi fick också handskar och en slags tajt luva att ha på huvudet. Helmundering med andra ord.

Det var jätteroligt att vara i vattnet med brädan igen. Det kändes inte ens kallt i vattnet i helmunderingen, även om det bara var 10-12 grader i vattnet sa guiden (efter ett tag sa han att det var nog bara nio!). Uppe på stranden red en grupp från Best of-turen förbi (bland annat Jennifer och hennes häst Glima, som hon precis bestämt sig för att köpa) och vi vinkade glatt till dem. Lite senare tittade en säl upp några meter från oss, och fortsatte dyka upp lite här och var omkring oss medan vi surfade. Stora svarta ögon på det lilla grå huvudet. Så alert. Jättesöt verkligen!

Jag var faktiskt ganska bra idag, mycket bättre än jag var i Marocko. Majoriteten av gångerna kom jag faktiskt upp på fötterna på brädan! När man väl står uppe så är det inte så svårt med balansen, utan det svåra är att hamna rätt med fötterna så att balansen hamnar i mitten av brädan. Men som sagt. Jag var skitbra! Renee var också jätteduktig. Hon har aldrig provat att surfa förut, och i slutet kom hon upp på knäna på brädan. Våran guide tog en massa bilder också som jag hoppas att jag kommer få snart.

Det var jag som först bestämde mig för att gå upp. Då hade jag förlorat känseln nästan helt ock hållet i händerna. Resten av kroppen frös jag dock inte om. När vi var uppe var det dags för lunch, och den andra killen som var med sa att det här var den bästa biten. Vi hade fått varsin påse innehållande en petflaska kolsyrat och smaksatt vatten, kókómjólk (påminner om Pucko), en stor och en liten macka, ett äpple och en Prince Polo (som kexchoklad). Hur gott som helst. Det var lite trångt att komma ur våtdräkten, men efter mycket om och men fick jag av mig den och kunde krypa in den mysiga tjocktröjan jag fick låna.

När vi kom tillbaka åkte vi raka vägen till Hveragerdis pool och hade det skönt. Vi sa hejdå till vår guide och hej till hans syrra som skulle köra oss hem. Men vi bad henne köra oss till Bonus så vi kunde handla lite. Där hittade jag ett par jättefräsiga trosor i gult, ni vet sån där reflexvästsgul. Så de var jag tvugna att köpa. Så köpte jag popcorn och juice. Vi gjorde ett besök på Vinbúdin också. Sedan åt vi en glass utanför Bakari (bageriet) i solen.

När vi kom hem poppade vi en påse popcorn och gick ut och la oss i gräset bakom en kulle. Det blåste en del, men solen värmde ändå så pass att vi kunde ligga där i linne. Efter ett tag förflyttade vi oss dock till slutet av verandan, som går bakom hotellets gavel. Så himla skönt verkligen att bara ligga där och slappa efter dagens ansträngningar.



Här har vi mig och Renee i helmunderingen med våra brädor!



Trötta, men glada och mätta, efter två-tre timmar i vattnet.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Om du har kontakt med Nomi på Facebook, måste du berätta om din surfning och be henne berätta för Nick! Pappa och Walle fick ju låna deras brädor för Torö, men inga vågor, så det blev ingen surfning tyvärr. 9 gradre! Tusan va kallt.

2011-07-08 @ 21:59:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0