12 augusti

Dag två i ledighet. Nästan som semester!

Vid halv åtta kom tanten med hyrbilen, och skrev på alla papper och när vi gjort våra matsäcksmackor gav vi oss iväg. Först körde vi Marie till bussen (hon skulle in till Reykjavik) och sedan körde vi bort till parkeringen där Reykjadalur börjar. Vi bestämde tillslut att det fick bli dit vi skulle vandra.

Vädret var jättefint, det var svalt och skönt och inte allt för mycket flugor. Vi såg inte en enda människa, och det var skönt att vara igång så tidigt på morgonen med något ordentligt. Vi började gå vid nio och det tog inte mer än en timme och tjugo minuter att komma in i dalen. Både Anna och Ida var helt fashinerade av alla bubblande hål och "geggur gropur" som de kallade dem. Anna kunde inte sluta påpeka hur fantastiskt allting var, både energin underifrån men även bergen och landskapet. Det är väl något jag slutat tänka på (tyvärr), eftersom jag är där så ofta.

Vi var tvugna att bada mycket längre ner i bäcken än jag gjorde sist (i april). Det var en kille som sa till oss att nu på sommaren är vattnet alldels för varmt så man måste gå en bra bit ner. Och mycket riktigt, det var kokhett där jag sist tyckte att det inte var tillräckligt varmt. När vi badat klart satte vi oss uppe på stenkullen och åt vår matsäck och sedan vandrade vi nedåt igen. På vägen mötte vi förstås ridturen.

Vi stannade till på Bonus och handlade lite innan vi åkte in till Reykjavik. Väl där inne gick vi först in i kyrkan och åkte upp i klocktornet för att titta på utsikten. Det var soligt och fint, så man såg ända bort till Snæfellsjökull som ligger på andra sidan den enorma viken där Reykjavik ligger. Sedan fortsatte vi till den bästa islandströjaffären, den där jag köpte min första tröja (där det finns ett litet rum helt fullproppat med dem). Jag köpte lite ospunnet garn och en tröja till pappa.

Så besökte vi förstås 66°North, Cintamani och Ice Wear. Alla tre ledande lite mer exklusiva isländska märkena. När man går in i deras butiker vill man bara köpa allting. Det är så otroligt schysst kvalitet och stil på det.

Middag åt vi nere vid hamnen på en fish and chips-restaurang. Där fick man völja först vilken fisk, sedan vilket tillbehöver och sedan sås. Jättemysigt litet ställe, ganska enkelt inrett och med gammal musik i bakgrunden. Maten var supergod också, verkligen fantastisk.

Efter att vi vandrat runt lite i hamnen och tittat på valfångstbåtarna, gick vi tillbaka till bilen. Jag körde Anna och Ida till hotellet de bor på inatt inne i Keflavik och sedan körde jag hem. Jag glömde förstås tanka bilen, så då fick jag åka tillbaka till Hveragerdi och fixa det.

I morgon blir det hårt jobb igen. Jag ska göra en liten kalender för mina sista dagar. Så jag kan stryka en dag när den gått. Då kanske det blir lättare att klaraav sista veckan. Det trodde Anna också.



Hät tittat vi på allt bubblande. Ida höll för näsan för hon tyckte det luktade så illa.



Här är hela dalen och en liten Anna i hörnet. Vi gick upp här för att få de det här, och sedan ner igen för att bada.



Ida och jag i badet!



Här kommer ridturen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0