7 april

Det finns nog inget värre än när det blåser riktigt mycket. Jag har fått huvudvärk av dagens blåst, och ska nu ligga och kurera mig i sängen. Jag ska också lägga en till liten madrass i min säng så det förhoppningsvis blir lite mjukare. Jag har också ändrat min telefonsvarare på mobilen nu ifall någon skulle ringa. Jättetöntig är den nu.

Idag kom det också ett mail från Cdon att Lejonkungen går att boka! Jag gjorde det såklart direkt, betalade och hade allt färdigt. Hade tänkt att den säkert skulle släppas under sommaren (skrev ett klart och tydligt mail till mamma att INGEN fick öppna den!), men jag tittde på releasedatumet och det är i oktober. Haha. Varför var jag så stressad? Det är alltid så jobbigt med Cdon, för man fastnar där. Nu är det ju onödigt att köpa film, efterosm jag ändå inte kan titta på dem här!

6 april
Jag red dagsturen, 5b, med tre personer. Två norskor och en svensk tjej. 5b består av Nedri på förmiddagen och Uppi på eftermiddagen. Man kommer alltså tillbaka till hotellet för lunch. På förmiddagen hade vi två montermoln som missade oss precis. Det enda vi fick utstå var lite blåst och någon minuts hagel. En lyckad tur! Tyvärr var det alldeles för molningt för att se både Atlanten och Hekla (man kan se vulkanen om det är en bra dag!) från utsiktsplatsen där den gamla kyrkan låg. 

I början på Uppi-turen hamnade vi mitt i världens oväder. Det haglade och blåste som bara den, och vände man inte ansiktet bort från blåsten kändes det som om hundra människor stod och kastade pil i ens ansikte. Hemskt verkligen! Men när det molnet hade dragit över oss blev det riktigt fint och soligt resten av vägen. Dock blåsigt.

Ikväll var första gången jag skulle ha kvällen själv. Egentligen var det jag och Ida, men Nico sa att det blir så segt då, det är ju bara 20 personer. 20 personer??!! tänkte jag. Men det var inga problem. Det var en skolgrupp och de hade buffét, så det gick ganska lugnt och bra. Jag kom i säng ungefär vid elva, så inte allt för sent.

Juste. Nu har en tjej som heter Lena kommit tillbaka också (hon har varit på semester de två veckor jag har varit här). Hon är svensk och verkar jättetrevlig. Jag har inte pratat jättemycket med henne, men det lär bli desto mer.  
 
Mitt i kvällen såg jag att jag hade fått brev! Det var från mormor och Pelle! Hon skrev att de läser bloggen så att ögonen blöder. Hon skickade också med lite "bilder på kära personer, så jag inte glömmer hur de ser ut". En bild på pappa på fisketur på fjället, en bild på mamma med orkestern, en på lilla tjockisWalle som hoppas i Pelles säng och en på mig och Walle tillsammans på trehjulingen. Alla från 1997. Jag blev verkligen så himla glad!

Jag har tänkt att jag ska ge er en liten karta på hur turerna går från GoogleMaps, men det får jag göra någon dag när jag har tid och ork!

7 april
Regn blåst regn blåst regn. Jag hade Nedri med två personer som var här i måndags (då var det fantastiskt väder), en mamma och en dotter. På väg ner frågade jag om allt var okej med dem (värdet var ju förjävligt), och det sa de att det var. Sedan frågade mamman om jag var okej, och då sa jag helt sanningsenligt att jag var lite kall. Då sa hon att det var helt okej för dem om jag inte ville ta hela 2,5 timmar, om jag frös mycket, det var ju ändå så hemskt väder. Det tycker jag var gulligt. Men vädret blev lite bättre och det slutade i alla fall regna, så det gick ingen större nöd på oss.

På eftermiddagen var det bara en person inbokad på Siggin, och den tog Amanda så det var inte jättemycket att göra. Jag frågade Ida, och hon sa att jag kunde ta en tur med den och den hästen och den som handhäst. Jag red Grauni, den stora vita jag hade med skolgruppen häromdagen, och hade Rauni som handhäst och Skiona fast på honom. Jag tog en lugn tim-tur och det gick jättebra. Jag gillar verkligen Grauni, det är en stor och trevlig häst, fin tölt. Det var roligt för när han skulle över från trav till tölt hoppade han liksom omkring lite innan han kunde komma in i rätt tempo.

Jag blev den som fick rida ner och stänga vinterfältet med Skinfaxi, och då blåste det rejält mycket. Ett tag fick jag gå på snedden mot vinden för att inte trilla omkull. Tidigare hade Ida och jag testat hur många meter i sekunden det blåste (takfönstren stänger sig själv vid viss blåst) och det blåste i alla fall över 13 m/s.

Idag fick jag också brev, men ett lite större! Det var från mamma och pappa pch innehöll en massa bra saker! Dels ett brev från pappa, ett från mamma och en bild på pappa och Walle där Walle hade skrivit på baksidan. De två vykorten som Sarah skickade från Tanzania fanns också med, tre tidningar; Ilustrerad vetenskap, bruxanvisningen (KTH-quarnevalens tidning) och Ilmailu (pappa, jag vet faktiskt inte om jag kommer att läsa den, haha). Det fanns också torkad mango (!), nappar, geisha och blomfrön av olika sorter (varför fick jag dem?). Det här gjorde mig så himla glad och jag har redan ätit upp första påsen torkade mangosar. Sedan i maj får jag väl börja gå runt och så bommor.

Åh var det är roligt att få brev. Jag ska förstås skriva till er också så fort jag får tid! Jag hoppas att vädret är bättre än här hos er, att ni har det varmt, skönt och soligt och att ni kan gå utan jacka. Snart är det nästan sommar.

Kommentarer
Postat av: mormor

Det här blir ju en hel bok. "Livet med hästar på Island. En ung kvinnas upplevelser på Eldhestar."

2011-04-07 @ 21:26:34
Postat av: Pappa

Hej hej My - du ska plantera fröna utanför ytterdörren och titta på blommorna som kommer och tänka på oss !!! KRAAMM - jag tycker du klarar dig jättebra - PRA PRA PRAAAA MY !!! Förresten: isen har lossnat idag på Strömstugan (11.4.).

2011-04-11 @ 21:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0