27 april

26 april
Ledig dag! Jag vaknade som vanligt när de andra gick upp, men lyckades inte riktigt somna om. Vid tio kom Lena och hämtade mig och vi tog bilen in till Reykjavik. Där stannade vi till på en outlet och började leta efter mjukisbyxor (vi båda behövde nämligen det). Lena hittade en jättefin prickig klänning som hon köpte, och efter mycket om och med och tittade i olika affärer hittade jag äntligen mina mjukisbyxor! Vi var inne i jättemånga affärer med friluftskläder, och jag ville förstås köpa allt. Men det gick ju inte.

Sedan åkte vi vidare till centrum och parkerade vid kyrkan. Därifrån gick vi ner på Laugavegur, som är huvudshoppninggatan i staden. Det var inte speciellt egentligen. Hela staden är däremot väldigt fin, för att husen är så himla låga, inte mer än tre, fyra våningar. Det ger liksom en sådan trevligt småstadskänsla till det hela. Lena berättade att det bor ungefär 300 000 människor på Island, varav två tredjedelar bor i Reykjavik med omnejd.

Därefter gick vi till ett sushiställe. Och det var helt fantastiskt. Jag trodde jag hade kommit till sushihimlen! Man satt längs ett långbord, och mitt på bordet var det ett långt band som åkte runt (ni vet som bagagebanden på flygplatsen). På bandet åkte sushibitarna förbi på tallrikar i olika färger. Fantastiskt. Jag satt och bara stirrade på alla bitar i en evighet innan jag ens kunde tänka på att bestämma mig för vilken tallrik jag skulle ta. Det var ganska fiffigt tänkt, för varje färg på tallrikarna hade ett eget pris. Så när man ätit klart tog man helt enkelt med sig sin lilla hög med tallrikar till kassan där de räknade ihop hur mycket man ätit för. Otroligt smart tycker jag.

Efter maten (vi var otroligt mätta, jag hade åtta tallrikar och det är ungefär 15 bitar) visade Lena mig lite olika affärer där de säljer sådanan fina islandströjor. Hon sa också att på många ställen kan man beställa en egen så man får den precis som man vill ha den. Jag tror nog att jag ska göra så. Ska det vara så ska det vara liksom, även om det kanske kostar lite mer.

I en av affärerna fanns det jättemycket garn, och jag blev helt till mig av allt det fina (Lena hade förutspått detta och just av den anledningen tagit med mig dit). Jag tvingade mig själv att bara köpa lite garn, och bara till sådant jag vet att jag ska göra (kan inte säga vad det är eftersom det är en present till en av er som läser). Tidigare under dagen köpte jag också nya strumpstickor i rosenträ. Hur fina som helst.

Vi bestämde oss för att strunta i skridskoåkningen eftersom vi båda var ganska trötta och fortfarande i någon slags matkoma. Så vi åkte till köpcentrumet Kringlan för att titta runt lite och sedan fika. Jag hittade äntligen snöre som jag ska göra armband av, men tyvärr fanns det bara i en färg. På paketet stog det snor. Det hade vi otroligt roligt åt.

Väl hemma igen fortsatte jag sticka på Lena Ds mössa. Eller själva stickandet är klart, nu var det bara kanten kvar att virka och det gick ganska fort. Köket var stängt, så vi åkte till pizzerian inne i Hvergerdi för att dinera. Sedan satt vi inne på vårat rum och pratade och hade trevligt. Jag har äntligen köpt ett block också, så nu har jag börjat vika en gigantisk stjärna som jag hittade en beskrivning på när jag kom.

Lena hade med sig sin kamera, men jag har inte fått bilderna ännu. De kommer vid något senare tillfälle!

27 april
Idag hade vi bara 19 hästar och förbereda. Jag slapp gå på tur, så jag tog en tur genom gästhuset och vädrade lite. Sedan red jag Móldi en stund och övade på det som Geert hade sagt till mig. Det gick ganska bra och han blev aldrig riktigt så stissig som han kan bli. Att ahn "springer ifrån mig" som Geert brukar säga.

På eftermiddagen fick jag däremot Siggin med fyra personer. Då red jag Leaf, och det blev nästan bara grisepass men honom hela vägen. Jag orkade inte riktigt antränga mig så mycket, så det fick duga. Solen strålade i alla fall och himlen var så gott som helt blå. Fantastiskt väder!

Köket var stängt idag också (Nico ledig), så idag bestämde vi oss för att laga egen mat. Vi hittade små lammbitar i frysen som vi värmde i ugnen, Amanda kokade pasta och jag gjorde en gräddsås. Jag slängde ner lite alla möjliga kryddor och det blev verkligen jättegott!

Det slog mig innan middagen att jag inte får äta någon memma i år. Det saknas mig verkligen. Så om ni ätit memma eller ska det, tänk på mig! (Om du inte vet vad memma är, klicka här)

Vi har ett piano i matsalen, så nu efter middagen har jag suttit och spelat lite. Det är hemskt hur mycket man glömmer. Det är bara två låtar som jag minns i huvudet. Jag funderar på om jag ska skriva ut lite noter och sätta mig och spela hela kvällen. Vi har inga gäster nu, så då går det bra. Det kanske itne är så bra att jag sitter och spelar (och spelar fel framför allt!) när vi har huset fullt!

Här är lite bilder som Isabella tog idag:



Solkräm är alltid bra att ha när det är sol. Faktor 30.



My dansar och ler.

 

Jag och Lena, jag och Amanda. Tjejerna som jag delar rum med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0