23 april

21 april
På förmiddagen red jag Stable area med fyra personer, och jag red Stierngloi. På eftermiddagen blev det Siggin med samma grup, och hästen jag red heter Röydka. Gruppen är på en så kallad comfort tur, då man rider i fyra dagar och bor och äter på hotellet. På båda turerna var det en häst som tappade en sko (på förmiddagen märkte jag det inte, men på eftermiddagen fick vi ta en lite kortare väg hem). Eftersom det inte blev så mycket ridning på grund av skon körde jag gänget till poolen i Hvergerdi.

Sedan var det dags för Móldi i paddocken. När jag red runt som bäst kom Geert in i paddocken och påstod att mina stigbyglar var för korta (fortfarande?!). Sedan fick jag en liten ridlektion med honom, och det var verklinge bra kan jag säga! Han hoppadade själv upp på Móldi och visade vad jag måste lära honom, och sedan visade han också vad jag måste jobba på för att lättare visa hästen att den ska tölta i ett lugnt tempo. Han förklararde hur jag ska använda överskänkeln (det vill säga låren) för att driva fram hästen och få in bakbenen under sig. Det var hur svårt som helst! Jag förstod vad han menade, men det var svårt att göar det själv.

Sedan klockan fyra sprang jag in för att göra mig i ordning för kvällen. Jag hade 21 personer till middagen, och Nico hade bestämt att det skulle bli buffét (PUH! Tänkt att servera alla 21 personer helt själv!) Det gick jättebra och jag var klar att lägga mig redan vid halv elva. Nico är så gullig för han stannar kvar läne och hjälper till och städar och ser till att allt blir klart. Jag har också lärt mig ett nytt ord på tyska; lappen. Det betyder trasa.

När jag låst och släckt överallt och skulle gå ner till rummet var det ganska läskigt. Helt själv i den långa korridoren, inte ett ljud. När jag svängde runt hördet och skulle gå ner för trappan knackade det på fönstret ovanför och jag hoppade till. Jag blev så himla rädd! Men det var bara Freyr som blivit utelåst, haha. Han skrämde verkligen livet ur mig, mitt i min läskiga känsla av den tomma korridoren.

23 april
I morse åkte jag med Amanda för att hämta brödet. Bageriet var stängt igår (långfredagen) och därför var det extra mycket att hämta. Sedan var det dagsför den vanliga frukosten bestående av en rundstikki (fralla på isländska), ett glad juice och en banan.

För mig var det dagstur med den svenska familjen som ridit här i flera dagar och två till svenska tjejer. Vi red Nedri först, och jag red Ögn. Jag försökte göra som Geert hade förklarat för mig igår och det var verkligen svårt. Men det kändes ändå som att det blev någon skillnad. När vi kom till utkiksplatsen var det bra sikt, så jag började jubla. Idag kunde man se vulkanen Hekla långt där borta i fjärran! En fantastisk syn!

På eftermiddagen Red vi Stable area, och då red jag Goliat. Han är det största hästen vi har och mankhöjden är i höjd med mina axlar. Jag har aldrig riktigt förstått hur jag skulle kunna ta mig upp på den hästen, men det gäller bara att ta fram min mest spänstiga sida (som inte är speciellt stor, haha). Men det gick bra! Carro förklarade att jag måste använda låren och knäna mycket, och jag gjorde precis som Geert sagt till mig igen. Och det gick! Tillslut gick han inte i jättefin tölt istället för den fula grisepassen.

Vi red ganska snabbt (Goliat har ju så långa ben), och det var uppskattat av hela gruppen. I sista långa backen tog jag till och med en galopp med dem (det gör vi annars inte eftersom det är så blandat med erfarenhet). När jag tittade bak på dem mitt i galoppen kunde jag se hur allas ansikten lyste av lycka. Fantastiskt.

Innan middagen åkte vi snabbt till Bonus (de har ju stängt i morgon och hade stängt igår med). Halv sju åkte jag, Freyr och Isabelle till Kjöt&Kunst och mötte Geert och Carro för att äta middag (samma ställe som förra veckan, det liggen inne i byn). Det var trevligt, men Carro och Geert var tvugna och åka tidigare. Det var tydligen stormvarnining till i morgon bitti och det var meningen att Geert skulle köra Carro till flygplatsen då (hon ska på semester i vår-Sverige i två veckor). Men han körde henne nu istället så han skulle slippa köra i stormen. Dessutom började Geert fundera på om morgonturerna skulle ställas in.

Men det är egentligen inget jag behöver tänka på för jag är ledig i morgon. Eftersom det är påsk har alla fått en extra ledig dag. Jag ska bara titta på film hela dagen och försöka bli frisk. Jag har fått en sån jätteskön förkylning med hosta och täppt näsa. Men det är ganska okej, för jag kan snyta mig utan att det känns jobbigt nu! Nässpray har jag dock inte vågat prova.

Kommentarer
Postat av: Millan

Ah, nässpray. <3 det är djävulskt dock, helt plötsligt är man beroende.. :p

Ser fram emot att se dig rida sen! Du blir säkert superduktig med tanke på att du gör det hela tiden. :)

2011-04-24 @ 02:12:29
Postat av: Eeva och Sven

Mummun Mussukalle pääsiöisterveisiä Kirpusta !

2011-04-24 @ 08:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0