20 april

På förmiddagen red jag Nedrin med tre personer. Två av dem var från Finland, men var bosatta i England. Ännu ett tillfälle att prata finska! Jag har insett att jag verkligen måste utöka mitt vokabulär gällande hästsaker i finskan. Det enda jag kan är satulavyö, som betyder sadelgjord, och det räcker ju inte speciellt långt.

Det regnade ganska mycket på turen, men det blåste nästan inte alls. Under morgonen när vi gjorde i ordning hästarna kändes det till och med ganska varmt! Men att det inte blåser är verkligen värdefullt, då är det nästan okej om det ösregnar.

Under eftermiddagen kom solen fram och himlen blev blå. Det kom ju såklart en och annan skur, men solen höll sig framme. Jag red en ny tur som heter Stable Area, Stallområdet, med Julia och två personer till. Turen går över floden och över lavafältet, samma väg som början av Siggin, och följer sedan vägen upp på berget. Man rider längs med foten, över ett krön och ner i dalen som ligger precis bakom Hveragerdi. När vi var uppe på krönet slutade det regna och en regnbåge visade sig. Det var så otroligt fint och sagolikt med solen, ångan som kom upp längre in i dalen och regnbågen som ramade in allting. Jag skulle haft en kamera!

I slutet av turen rider man genom den lilla skogen som finns ovanför staden (en planterad skog, ganska liten). Där inne kändes det nästan som att jag var hemma. Det luktade verkligen barrskog och jag väntade mig nästan att få se lite ljung och blåbärsris. Men lika fort som vi kommit in i skogen var vi ute ur den igen.

Idag har jag fått paket igen också! Och ett glad påsk-kort från Öjarn (mormor, Pelle, Camilla och Christer). Paketet var från mamma och innehöll en klocka (jag vad dem skicka en vattentät klocka eftersom jag inte vet var jag kan köpa en), två böcker av en isländsk författare (deckare båda två), ett brev från henne och Walle och ett litet litet påskägg med några marsipankycklingar i. På brevet satt cokså årets majblomma som jag har satt upp på väggen!

Nu känns det i alla fall nästan att det är påsk! Jag pratade med pappa igår om att jag skulle ha äggrullning (se beskrivning nedan), men jag vet inte riktigt när och hur det ska gå till. Vi får se. Annars kanske det bara blir äggmålning eller något i den stilen. Något måste ju i alla fall göras.

Idag provade jag mina allergitabletter (tog en vid frukost, de ska tydligen räcka i 24h) och det blev lite bättre. Jag ska ta en vid lunch istället i morgon så får vi se om det ger bättre effekt. Men nu har jag fått ont i halsen istället. Det är bajsAmandan som har smittat mig. Men förhoppningsvis går det över tills i morgon.

Vad är då äggrullning? I Finland har vi sedan tidens begynnelse (i alla fall så länge jag funnits) rullat ägg på påsken. Vad man gör är att man har en stor matta där man sprider ut massa godsaker (godis av alla sorter, snapsar, stora chokladkaniner, en keps, armband.. ja lite allt möjligt vad man kan vilja ha) och bygger en ramp i ena ändan av exempelvis en kudde och en bricka. Sedan turas man om att rulla ägget (egentligen ska man ha ett eget som man målat själv, men numera kör vi med stenägg för de rullar mycket bättre) och de saker som ägget nuddar får man ta. Det är en rolig och trevlig tradition som vi gjort i Sverige några gånger också. Mycket uppskattat!

 

Oj det blev lite suddigt nu, men jaja. Här är det fina vädret på kvällen, och jag som tar sats till ett hopp i mina tanttofflor och onepiecen.



Nico bjuder på egengjord myntaglass genom fönstret.



Glädjen över att solen visar sig och himlen är blå!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag ska säga till pappa att han lägger upp en ordlista till dig!

2011-04-21 @ 04:52:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0