13 april

Hej och hå. Så var det dags igen. Jag fick hämta vinterfältet i morse, och där fanns en den nya hästar kunde jag se. De hade tydligen hämtat hem sju nya hästar från fältet igår. Sedan fick jag gå Siggin med två personer. Det var ganska regnigt i början, men sedan slutade det nästan och det blåste inte heller. Helt okej väder alltså. Personerna jag red med var ett tyskt par. Killen hade ridit förut, men tjejen hade aldrig suttit på en häst förut. Hon var jättenervös först, och visste inte hur hon skulle göra. Men det gick bättre och bättre (som det oftast gör) och i slutet verkade hon inte alls nervös längre och kunde hantera hästen jättebra. Det känns bra att kunna hjälpa till och ge en bra första upplevelse av något!

Efter lunch var det bara en tim-tur kvar vid halv tre, eftersom de som skulle ha ridit hela dagen gav upp vid lunch för att de frusit så mycket. Den turen fick Lena D ta. Innan det kom Hrodmar ut i stallet och delade ut träningshästar. Jag fick en jättefin häst som heter Móldi, och han är gulaktig med svarta ben, svans och man (liknar hästen i den tecknade filmen Spirit). Vet inte riktigt vad färgen kallas, så jag vågar inte gissa (möjligt att den kallas gulblack, men jag är osäker. Jag har lärt mig några i alla fall: fux=röd, jarp=rödbrun med svart man och svans, skäck=fläckig... det var nog de).

Móldi har alltså blivit min träningshäst som jag ska träna. Jag vet inte riktigt hur det funkar än med allt, men det känns jätteroligt! Vi red en stund i paddocken också, bara i skritt på fyrkanten och i volter (när man går i en cirkel). Därefter fick jag rida Loa i paddocken också en stund, bara lite fram och tillbaka i volter för att mjuka upp henne.

Sedan fortsatte det vanliga arbetet; släppa ner hästarna till fältet, fylla hö i krubborna, sopa stallgången fram och tillbaka, rulla in en ny höbal, kolla att alla boxar har ny halm etc etc. Vi var klara ganska tidigt så vi kom in ungefär vid halv fem.

På sängen låg ännu ett paket till mig! Den här gången var det från självaste Maj Bylock. Jag blev så himla glad! Mormor, Pelle och min familj var och åt middag med henne och hennes man för någon dag sedan (jag blev näst intill förkrossad när jag fick reda på att jag skulle missa det). Maj Bylock skriver otroligt bra böcker och hennes häx-serie är den jag minns bäst. Till mig hade hon skickat Black Beauty, en återberättad version av henne. Självklart började jag läsa den direkt. Jag tror jag ska skicka henne en lavasten som tack.

Kvällen går nog till brevskrivande och stickande. Jag har ju en hel bunt brev att svara på nu! I morgon har vi en tur på 35 personer, och en tur å 65 personer. Full fräs!

Svar på HuvaNs Dumma Islandsfrågor nummer sex: Varför importerade man renar på 1700-talet?
Jag frågade Uli om det här, och hon sa att man ville prova vilka djur som kunde leva på Island eftersom det är ett sådant kargt landskap. Renen visade sig klara sig jättebra och fick stanna kvar. Nu lever renarna i ett reservat uppe i norra Island, och de har till med jakt på dem varje år, precis på samma sätt som vi har med älg i Sverige (smart med andra ord).



Boken från Maj.



Här är en bild ur filmen Spirit. Den här hästen ser ju såklart mycket coolare ut än min, men nu har ni en idé om hur han ser ut i alla fall. Jag ska ta en bild bara jag kommer ihåg att ta med mig kameran till stallet!

Kommentarer
Postat av: Millan

Han var kanske bork, dom har mer svarta ben. Om han inte hade en svart strimma längs ryggen, då är det en black. :)



Förresten, har ni utrustning till varenda häst? Det måste 1. vara en gigantisk sadelkammare, 2. ta hundra år att hitta rätt grejer?

Eller ställer ni om tränsen för varje häst? Eller är alla lika stora? :p

2011-04-13 @ 22:38:56
Postat av: Esa

Helt fantastisk kul. Du är bäst (fast det visste du redan)

2011-04-15 @ 00:58:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0