12 april

Idag var det ganska fint väder, med en och annan hagel- eller regnskur. Jag tvättade mina hästkläder (det gör man i gästhuset, eftersom de inte vill ha inte lukten i hotellet) och tog en promenad in till Hveragerdi. På vägen dit gick jag ner på lavafältet och plockade lite lavastenar. De är liksom bubbliga, som hårda svampar. Ganska fina. Lavan kommer från Hengill, som ligger ovanför staden, och är ungefär 2000 år gammal.

Jag hade förstås kameran med mig och tog en del bilder. När jag kom till Bonus (mataffären) var den stängd till min stora förvåning. Klockan var ungefär halv elva då. Vi har tidigare klagat över att den stänger så tidigt (halv sju), och nu visade det sig att den öppnar först klockan tolv. Hur klarar sig folk där egentligen? När har de tid att handla?

Jag gick istället in på bakeriet och köpte mig en donut och en klenätt. Mums mums. Så fortsatte jag min promenad genom staden, tittade lite på husen (de flesta är ganska fula) och kom tillslut till apoteket. Där gick jag in och tittade lite och funderade på om jag behövde något. Så kom jag på att det kan vara bra att ha något slags stöd för handleden (mina handleder är klena) så tjejen i kassan hjälpte mig med det. Hon visade sig kunna svenska, och berättade att hon bott i Uppsala ett år och nu skulle hon flytta tillbaka till Sverige i juni. Hon hade inte hittat något jobb än eller så, men hon visste bara att Sverige var landet hon ville på bo i. Ganska roligt tycker jag.

På tillbakavägen gick jag förbi Hvergerdis mest geotermiska område, men det var tyvärr stängt och öppnar först i juni. Det såg i alla fall fint ut, och man kunde bada fötterna i vattnet och leran. Dit ska jag gå i sommar!

När jag kom tillbaka till hotellet berättade Jenny att jag inte kunde skrivas på gästlistan till Blue Lagoon idag, men att det säkert går att ordna till nästa vecka. Det är nämligen så att vi kan åka dit gratis, men då måste vi skrivas upp på en speciell lista. Känns onödigt att betala när jag kan få det gratis, och jag har ju inte direkt bråttom. Så det får sparas till nästa vecka eller senare. Dessutom har jag inte jättemycket pengar kvar heller av det jag tog med mig.

Jag kom att tänka på lerbad-stället (ett hälsocenter) Carro hade pratat om, och frågade Jenny om det. Hon sa att hon kunde ringa åt mig och fråga, och det visade sig att de hade en tid tjugo över två. Spännande! Det kostade 5200 isk för mig, vilket är ungefär 300 svenska kronor (då fick jag antagligen lite rabatt eftersom jag jobbar på Eldhestar) och jag var där i ungefär en timme. Först fick jag klä mig nakiger (som pappa säger) och ta en dusch för att sedan lägga mig i ett badkar fyllt med tjock, varm lera. Tanten som tog hand om mig berättade att hon var tvungen att trycka ner mig lite i leran, och att jag skulle försöka ligga så stilla som möjligt. Annars skulle jag flyta upp igen.

Det var otroligt varmt och skönt, och en jättekonstig känsla. Jag låg där i kanske 20 minuter, sedan fick jag duscha av mig all lera, torka av mig och lägga mig inne i ett mörkt rum på en säng. Där blev jag inbäddad i massa lakan och filtar och fick ligga där i en kvart och halvsova. Det var verkligen jättevarmt. Kroppen lixom värmde sig själv mer och mer, eftersom den var så varm efter badet.

Ganska rolig upplevelse. Och min hud är så len nu! När jag berättade för Carro att jag varit där blev hon ännu mer taggad att gå dit, så det kanske hon ska göra. Det var ju inte allt för dyrt heller.

På hemvägen gick jag förbi Bonus, posten och garnaffären. Jag skulle egentligen bara köpa garn till en sak, men det blev lite sockgarn också. Sockgarnet var jättefint, och dessutom på rea. Så nu ska jag sätta igång och sticka!

Jag har äntligen köpt flygbiljetter nu också! Jag kommer flyga hem den 19 juli, åka till Berlin direkt dagen efter och stanna där en vecka. Sedan kommer jag hem igen 27 juli, och åker tillbaka till Island 31 juli. Det blir en fin liten semester. Jag hoppas det är fint väder och varmt då så man kan bada, så jag får lite ordentlig sommar också.

Jag har fått tre brev idag också: min deklaration som ska skrivas på och ett brev från mamma, ett vykort från HuvaN och ett brev från Eeva och Sven med torkad mango. Fantastiskt!





My i leran. Jag bad tanten att ta bild på mig.



Killarna jobbar ihärdigt med staketet för att det ska bli rakt igen. Freyr till vänster, Elon till höger.



Hveragerdi och bergen.



Det gröna börjar komma nu!



Geotermiska området i Hveragerdi.

Kommentarer
Postat av: Roya

gå in på min blogg & kolla om du är med bland dom 4 finalisterna :)

2011-04-13 @ 18:09:40
URL: http://royaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0